On Duty — Off Duty

Gratis frakt på ordre over 1500 kr

Åpent kjøp i 60 dager

Størst på taktisk utstyr

Reklamasjoner

En gang i blant skjer det dessverre at det oppstår et problem med noe du har kjøpt etter kort tids bruk. Da vil vi gjerne rydde opp i det, så langt det lar seg gjøre.

Noen definisjoner

Reklamasjon

Hvis vi ikke har gitt deg riktig informasjon om produktet, hvis det går i stykker av vanlig bruk, eller du bare ikke har fått det du har betalt for, er det vår jobb å ordne det. Det er en lovfestet rettighet du har. Fabrikasjonsfeil vil som oftest være en reklamasjonssak. 

Fabrikasjonsfeil

Hvis produktet viser seg å være feilprodusert eller ikke har vært kvalitetskontrollert godt nok fra leverandøren, kan produktet sies å ha en fabrikasjonsfeil. Dette betyr at du kan påvise problemet på et nytt ved det kjøpte produktet eller et annet ubrukt produkt. Det kan være feil i samarbeid, feil på design eller at produktet har fått en brekkasje. Hvis du har fått et produkt med fabrikasjonsfeil kan du returnere det til oss for å få et nytt produkt eller refusjon. 

Garanti

En garanti er noe produsenten selv står inne for. Hva slags problemer og feil som dekkes står da skrevet i en egen type dokument som følger med produktet. Garantien kan dekke mer enn fabrikasjonsfeil, og den kan vare lenger enn reklamasjonsretten. 

Livstidsgaranti

Enkelte produsenter reklamerer med livstidsgaranti. Den garantien gjelder vanligvis produktets praktiske levetid. En av leverandørene våre forklarer det på denne måten: 

“Produktets praktiske levetid betyr den tiden produktet kan forventes å fungere som det skal ved normal bruk. Produktets praktiske levetid betyr ikke din livstid eller en ubegrenset periode. Hvordan produktet brukes har direkte innflytelse på hvor lenge produktet kan forventes å fungere som det skal, siden materialene vil forringes og falme over tid, og bevegelige deler vil bli slitt.” 

Selvpåført skade/uhell

Er du uheldig og skyter hull på ryggsekken, klipper hull i buksa, eller primusen brenner hull i jakken, så er ikke det noe som dekkes av reklamasjonsretten. Da må du bruke reiseforsikring eller tabbekvote. Men det er ikke dermed sagt at alt håp er ute. Vi samarbeider med flinke folk som kanskje kan reparere skaden. F.eks. Sømhuset (Gore-Tex servicesenter og systue) Tlf: 67 14 14 00.

Slitasje og "vanlig bruk" 

I militær sammenheng kan hva som er "vanlig" bruk og slitasje variere voldsomt. Når du driver med alt fra ild og bevegelse i myra til stridsdriller på skytebanen kan det forekomme store belastninger på bekledning og utstyr, og noe slitasje må derfor regnes med.

HAR DU EN REKLAMASJON?

Slik gjør du:

Les først relevant informasjon på denne siden. Hvis du mener det fortsatt er grunnlag for en reklamasjonssak.

Hva skjer så?

  1. Vi går igjennom henvendelsen din og gjør en vurdering. Dette skjer ofte i dialog med produsent/importør. Noen ganger må vi få tilsendt produktet.
    Se returprosedyre her...
  2. Ut ifra vurderingen vil følgende skje:Reklamasjonen godkjennes, produktet erstattes eller refunderes.
    Reklamasjonen godkjennes ikke, vi går i dialog om en løsning.
    Reklamasjonen godkjennes ikke, eventuelt returnert produkt sendes tilbake til kunden for kundens regning.

 

 

Noen eksempler

Godkjent reklamasjon

  • Du prøver på hanskene etter å ha pakket dem ut av emballasjen, og det viser seg at en søm har gått opp slik at det har blitt hull i en av fingrene. Det er fabrikasjonsfeil.
  • Sålen på støvlene dine har gått opp i limet og løsnet etter en måneds bruk.

Ikke godkjent reklamasjon: 

  • Du har slitt hull i knærne på buksene fordi du ikke har brukt knebeskyttere.
  • Du har fått hull i skytehanskene dine fordi du har rappelert med dem.
  • Skinnet på støvlene dine har sprukket opp fordi de ikke har blitt tørket og vedlikeholdt med skokrem.
  • Rammen på brillene dine har knekt etter at du har hatt de i bunnen av ryggsekken med mye annet utstyr.

Spesielle rutiner for enkelte merker

Enklelte merker har egne rutiner for å håndtere reklamasjoner: